Direktlänk till inlägg 2 december 2007

Ugnsbakad fisk med vitlökssås

Av RED DEVIL - 2 december 2007 20:07

Portioner: 4  (nyckelhål)


Ingredienser
10-12 potatisar, ca 1 kg
2 msk olivolja

2 tsk salt

3 paprikor, gärna i olika färger
600 g torsk- eller hokifilé
1 krm peppar

Sås
2 dl matyoghurt
2-3 vitlöksklyftor
2 krm salt

1 krm peppar  eventuellt 2-3 msk hackad persilja eller dill


Gör så här:
1.
Skölj potatisen noga i ljummet vatten. Skär potatisen i ca 1 cm tjocka skivor. Lägg potatisen på en bakpappersklädd plåt och ringla över hälften av olivoljan. Strö över hälften av saltet.
2. Tillaga mitt i ugnen i 250°C, ca 10 minuter.
3. Skölj, kärna ur och skär paprikan i bitar. Skär fiskfiléerna i ca 5 cm breda bitar.
4. Lägg fisk och paprika vid sidan om på plåten. Häll på resten av olivoljan och saltet och strö över pepparn. Tillaga ytterligare ca 10 minuter.
5. Smaksätt matyoghurten med pressad vitlök, salt och peppar samt gärna lite hackat kryddgrönt.
6.
Servera fisken med paprika, potatis och sås samt bröd.


För alla: Byt ut matyoghurten mot äkta majonnäs utrörd i lite kallt vatten om du inte tål mjölk eller laktos.


Tips!
Ersätt paprikan med andra grönsaker tex lök, squash, tomater som variation.

Gröna tipset: Vill du äta grönt kan fisken bytas ut om kikärter som får steka med potatis och paprika i ugnen

länken:  http://www.ica.se/FrontServlets=mat_recept&state=recept&receptid=422486

 
 
Ingen bild

maja

4 december 2007 15:01

Hej. den här receptet verkar roligt att göra! ska provlaga den när jag får tid. idag gör jag iordning västkustens fiskgryta som är typiskt för bohuslänningar. Jag ska se om jag kan skriva av recept eller skapa egen blogg nästa gång. kram

 
Ingen bild

Bittan

17 februari 2008 18:52

Fiskrätter älskar jag och det ser gott ut. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av RED DEVIL - 1 oktober 2010 17:34

Idag åt vi pizzan, jag brukar göra egen deg men idag orkade jag inte så det fick bli så.. ehh..   pizzadegen(kit)  köpt på coop, i den medföljer en liten flaska tomatsås...   man rullar ut degem på plåten, sen låter man det vila i ca 10 min i...

Av RED DEVIL - 30 september 2010 17:20

Tillagningstid: Över 20 min Svårighetsgrad: Medel Portioner: 4 Ingredienser 1/2 dl skurna örtkryddor. t ex timjan. oregano eller basilika 1 citron 2 vitlöksklyftor 1 tsk salt 1 krm malen svartpeppar 600 g kycklinglårfilé 1 m...

Av RED DEVIL - 30 september 2010 17:12

Tillagningstid: Max 20 min Svårighetsgrad: Medel Portioner: 4 Ingredienser: 6 potatisar 200 g kålrot 3 morötter 1 liten purjolök 500 g falukorv 5 dl vatten 1 grönsaksbuljongtärning 1 lagerblad 10 kryddpepparkorn salt ...

Av RED DEVIL - 28 februari 2010 18:25

  ca 45 snittar Baka många de kommer att gå åt! 4 dl vetemjöl1 tsk bakpulver2 dl strösocker1 tsk vaniljsocker2 rågade tsk kanel¾ dl kakao200 g Norrmejerier Smör1 ägg Sätt ugnen på 175°. Blan...

Av RED DEVIL - 8 februari 2010 17:19

Ingredienser   600 g Fläskfile    1 msk smör   1 paket tacokryddamix(40 g)   1 burk ananasringar (225 g)   3 st tomater   200 g nachips påse   0,5 tsk salt   1 krm cayennepeppar   275 g mjukos...

Ovido - Quiz & Flashcards